T a n u l m á n y
a
Művészeti alkotások, síkbeli reprodukcióijainak magasabb
minőségi szintre emeléséhez
Szépművészeti Múzeum Budapest
Fotó Stúdió, Digitális Archív témafelelős,
Fonyódi Krisztián úr részére !
1. Előzmények:
Mint ismeretes a Múzeum birtokában lévő síkbeli és térbeli alkotásokat az archiválás időpontjában, mindig az akkor ismert legkorszerűbb eszközökkel igyekeztek elvégezni. Így a „filmes” időszakban, korszerű és a mai napig is vezető technikai képességekkel bíró fényképezőgépeket és nagyméretű megbízható film nyersanyagokat használtak. A szakszerű film hívást és a szükséges nyomdai megjelenésekre általában külső feldolgozó cégeket bíztak meg, mert ezek a munkafázisok nagyban függnek a felhasználás mikéntjétől is, és ez ma a direkt digitalizálás korában is így van. Felvételező szakmai kollégáik az évek során olyan összegyűjtött felvételezési gyakorlatot szereztek, hogy azt pótolni vagy helyettesíteni nehéz feladat. A digitális archiválás, vagyis a felvételezés nemcsak a technológia kiváló ismeretét, hanem a tartalomszolgáltató vagyis a múzeum művészeti alkotásainak felvételezés szempontjai szerinti ismeretekkel is bírnak. Természetszerű az a jelenség, hogy a technikai fejlesztés a fotóval összefüggő reprodukciós területen is megjelent, így ezen technikai fejlesztéseket és a minőségi emeléssel kapcsolatos igényeket csak jól átgondolt és lépésenként megvalósított alkalmazásokkal lehet elérni.
- A detektált hiba lehetőségek:
/ a tanulmány szerzője kitér a fotó felvételezés itt tárgyalt minden általa ismert jellemzőire, de nem kíván a technikai fejlesztés sorrendiségén, azok gyakorlati alkalmazásaik bevezetésért harcba szállni./
- A műterem
Minden a fotó felvételezési igényt alkalmazó cég, szervezet, múzeum, azzal a való ténnyel szembesül, hogy igényei minden bizonnyal túlhaladják lehetőségeit. Egy komoly tartalomszolgáltatónak, múzeumnak ismerni kell a tartalmi elosztásait és annak függvényében kialakítani a felvételezési, archiválási módozatokat. Ez pontosan azt jelenti, hogy ha a múzeum birtokában több tárgyszerű, 3D kiterjesztésű tárgy van, akkor a műterem kialakulásakor ez a primer szerep. Itt jelen esetünkben egy általános célra jól alkalmazható, de speciális minden igényt kielégítő műterem nem áll rendelkezésre. A jelenleg kialakított műterem több és itt elmondott hiba lehetőséget rejt magában.
Tárgyfotózáskor:
a műterem jól hasznosítható, bár a fix tárgyasztal csak korlátozott méretűeket tud befogadni, ismeretes, hogy a felvételező kollégák a földön, az ismert papír háttér segítségével nagyobb kiterjedéseket is le tudnak fotografálni.Több fényvezető eszközökre lenne szükség, hiányzik a hálózati feszültségingadozást kiiktató energetikai egység.
Sikbeli reprodukciónál:
a síkbeli reprodukció sok fix felvételezési paramétert feltételez, a képi anyagok nagy többsége ennek a hiányait mutatja,
- eredeti tartó: jelen eredeti tartó nem képes mindig azonos fix magasságban tartani a
síkbeli eredetieket, erre a célra alkalmatlan, uj rendszerű beszerzése elengedhetetlen.
- eredeti tartó közép magassági tengely beállítása: bármilyen eredeti és géptartó
állvány is kerül alkalmazásba az eredeti tartó középponti magasságát számszakilag tudni kell, és a felvételezési gép magasságát távolságmérő lézer eszközzel mérni, beállítani kell, jövőbeli alkalmazása elengedtethetetlen.
- tengelyhiba, az eredeti tartó és a felvételezési eszköz párhuzamos síkban tartása:
ez a hiba okozza a képen a térbeli kiterjesztés torzulásait, még akkor is ha az a kép minden sarokpontja élesen került leképzésre, ennek megoldására két egymástól merően különböző megoldás kínálkozik,:
fix beállítású eszköz:
az új és az ismert eredeti tartóval fix technikai kötődésű padlón futtatott sin rendszer készül és azon egy új állvány ami az eredeti tartó magassági pontjáig ér fel, és így csak a felvételező gép távolsági pontját kell keresni, mert a tengelymagasság és a párhuzamosság adva van , hátránya hogy a műterem teljes hosszában kell futnia, és azon a mai használatos Foba állvány nem emelhető át, lehetséges rövidebb sínhossz, ennek a gyakorlati érdemi méretét csak a felvételező kollégák gyakorlati tapasztalata adja meg.
mobil beállítású eszköz:
a jelenleg is használt Foba állvány reprodukciós célra való részleges átalakítása, az állványon ki kell alakítani egy fix felszerelésű helyet a kereszttartón, hogy a tengelymagasságát mérő lézer eszköz a talaj-gép közötti távolságot mindig mérni tudja, itt nem fontos az eredeti méret betartása, mert számszakilag a keresztszán és a felvételező gép fél középpontját is be kell számítani, de már egyszer kiszámított távolság esetén a merőeszköz mindig azonos számot mutasson.
Készíteni kell egy nagy bázistávolságú lézer kivetítő és mérő eszközt amely a felvételező gépre mindig csak azonos módon rögzíthető, és a középső lézerpont az eredeti tartó középjelére kell vetítődnie, a két szélső mérő-vetítő lézer az eredeti tartón azonos mért pontban lévő vetítő felületre érkezik, és ott egy szálkereszt, itt egy függőleges szálon átfutva érzékelhető, hogy a Foba állvány az adott ponton milyen szögelfordulással kell mozgatni, hogy a párhuzamosság létre jöjjön. Készíthető egy azonos vízszintes síkban tartó kiegészítő eszköz amely a felvételező gépet azonos síkban ugyan de finom szögelfordulással, – + 20 fokon belül képes elforgatni.
Ezen beállításokhoz két munka személyzet kell, és azt minden tárgytávolságkor azokat újból be kell állítani. Lehetséges a lézer beállító fényeket precíziós távolságmérő lézer műszerekkel kicserélni, akkor a felvételező mindkét mérőeszközt figyelve állíthatja, és szögben forgathatja az állványt, amíg mindkét mért szám azonos számszaki eredményt nem mutat.
Használni kell egy Manfrotto által gyártott un. feles gömbfejet, ami a felszerelt felvételező gép síkbeli vízszintezését, bármilyen állvány állásban megoldja.
- A felvételező eszköz:
a síkbeli reprodukciós munkák szempontjából közömbös, hogy a felvételező milyen munkagépet használ, annak a biztosítása azonban elengedtethetetlen, hogy a gép mindig azonos felerősítésű pontra kerüljön. Ez azt jelenti, hogy a felvételezési gépnek rendelkeznie kell egy a felerősítő rendszeren kívül két azonos síkbeli tartást elősegítő kis csapokkal is. Jelenleg ezeket az igényeket a fix felépítésű felvételezési gépek kielégítik. A használatban lévő SINAR műszaki gépet, annak felerősítő rendszerét akár a gyártól, akár hazai finommechanikai eszközökkel át kell alakítani. Ismeretes hogy a Sinar gyakorlati ismertetőjében épp a minden irányban való korlátlan állítást megengedő rendszer használatával érvel, ez reprodukciós felhasználás során nem alkalmazható, itt fix beállítással, és fix kikapcsolt korrekciós rendszerrel kell dolgozni.
- Az uj rendszerű eredeti tartó:
bármikor továbbfejleszthető alumínium MiniTech elemekből készített eredeti tartó mindig középpontosan zár vagy nyit, mérhető középpontja van,
könnyen maszkolható a kényszerű csillogások megszüntetésére. / lásd melléklet/
- 5. A Csillogásmentes Reprodukciós Technológia a Csi*ARET / lásd melléklet/
A mai reprodukciós technológia részben a fotográfia hagyományaira épül, de nem hasznosítja a számítógéppel megsegített digitális fotográfia meglévő előnyeit,
ennek megismerésére szeretnénk felhívni szíves figyelmüket.
Baráti tisztelettel
Basa János fotóművész
B u d a p e s t, 2009.10.21